nuffnang ad

Monday, December 08, 2008

Tragedi Bukit Antarabangsa

Setelah hampir 15 tahun kita dikejutkan dengan tragedi Highland Towers, pada awal pagi 6 Disember 2008 satu lagi tragedi yang hampir sama berlaku di Bukit Antarabangsa. Kejadian tanah runtuh yang menimpa dan meranapkan 14 bungalo Taman Bukit Mewah dan Taman Bukit Utama telah meragut 4 nyawa.

Pembinaan bangunan di lereng bukit dan pembangunan yang tidak terkawal di kawasan tadahan air dilihat sebagai faktor utama dalam kejadian tersebut. Apabila pembangunan dijalankan di kawasan tersebut tumbuhan asal yang hidup di situ akan ditebang, puncak bukit diratakan dan bertan-tan konkrit akan membebani lereng-lerengnya.

Tumbuhan yang hidup di kawasan berbukit mempunyai akar yang mencengkam dan memegang butir-butir tanah. Dedaunnya yang gugur membentuk lapisan berhumus dan mencegah air dari menghanyutkan butir-butir tanah. Kanopinya memayungi dan mengurangkan kelajuan air hujan menghentam Bumi. Sebahagian air hujan tadi diserap oleh akar untuk digunakan oleh tumbuhan dan dibebaskan sebagai wap air melalui daun. Sebahagian air akan 'ditadah' oleh kawasan itu untuk kegunaan manusia. Hebatnya peranan tumbuhan!!

Jika tumbuhan ditebang untuk pembangunan, tanah di kawasan itu akan terdedah kepada hakisan tanah. Penyerapan air ke dalam tanah secara berlebihan tanpa dikembalikan ke udara melalui transpirasi oleh tumbuhan. Butir-butir tanah dihanyutkan air tanpa halangan. Sumber air untuk kegunaan kita juga berkelodak. Salah siapa? Siapa yang untung, siapa yang rugi ? Fikir-fikirkanlah !!!!

No comments:

Post a Comment