nuffnang ad

Saturday, October 17, 2009

Buah Salak ( Snake Fruit )


Pokok salak ( Salacca zalacca ) tergolong dalam famili Palmae , boleh didapati di Malaysia dan Indonesia. Pokoknya mempunyai pelepah yang berduri dan buahnya mempunyai kulit yang bersisik seperti ular yang berwarna perang. Isi buahnya berwarna putih-kuning dengan 2 atau 3 ulas bagi setiap buah. Isi buahnya pejal dan menjadi semakin lembut apabila terlalu masak.


Pokok salak mempunyai bunga jantan dan bunga betina pada pokok yang berasingan. Pokok bunga jantan dan pokok bunga betina hanya dapat dibezakan apabila ia mengeluarkan jambak bunga. Pendebungaan pokok salak dibantu oleh serangga dan juga manusia. Jambak bunga jantan dan jambak bunga betina juga tidak dihasilkan pada waktu yang sama. Debunga bunga jantan yang berwarna kuning boleh dikumpulkan dan disimpan dalam botol legap di dalam peti sejuk. Apabila pokok betina mengeluarkan bunga, debunga yang disimpan tadi bolehlah disapukan pada bunga betina dengan menggunakan berus lukisan. Debunga juga boleh diletakkan di atas gulungan kertas dan dihembuskan ke arah jambak bunga betina. Pendebungaan yang dibantu ini boleh meningkatkan penghasilan buah salak.

Bunga salak betina

Bunga salak jantan

Terdapat beberapa spesies salak yang berbeza, yang ditanam atau tumbuh secara semulajadi di hutan. Spesies yang berbeza mempunyai bentuk buah, rasa buah, tempoh matang dan susunan duri pada pelepah yang berbeza di antara satu sama lain.

Di sini ditunjukkan gambar foto sejenis pokok salak.

Kelihatan pada satu tangkai terdapat tiga jambak buah dengan 10-12 buah bagi satu jambak. Buahnya berbentuk bujur dan runcing di kedua-dua hujungnya. Rasa isi buahnya agak masam.



Gambar di atas pula menunjukkan anak pokok baru yang keluar pada tangkai bunga yang tidak menghasilkan buah.


No comments:

Post a Comment